Begonnen als franchise is Welter in Oegstgeest sinds dit jaar zelfstandig. Dat is gevierd met een restyling van de winkel/tearoom in De Kempenaerstraat. Zowel fysiek als digitaal kreeg de zaak een nieuw uiterlijk. De webwinkel wordt met hulp van Economie071 uitgebreid.

Prachtige bonbons in bonte kleuren en ambachtelijke andere zoetigheden, tientallen soorten koffie en meer dan 150 soorten thee. Bij Welter in Oegstgeest kun je jezelf of een ander verwennen. “We verkopen een instant geluksmomentje”, vertelt Paul van Loe, partner van Karen Welter, het gezicht van de zaak in De Kempenaerstraat in Oegstgeest. Ze doen dat met eerlijke producten van duurzame cacao-, koffie- en theeplantages.

Het is Karens winkel verduidelijkt Paul. “Ik ben ICT’er van huis uit en doe de achterkant van de winkel. Maar Karin staat fulltime in de zaak. Het is ook haar achternaam die op de gevel prijkt.” Karin wilde ruim vijf jaar geleden voor zichzelf beginnen. De zoektocht die volgde leidde naar een winkel in koffie, thee en chocolade. “En omdat we mensen vaak lieten proeven kwamen er tafeltjes bij en zo groeide het uit tot een knusse tearoom.”

Welter mocht als winkel in dagelijkse producten gedurende de lockdowns openblijven. “Het café moest dicht maar de winkel niet. En door het thuiswerken groeide de vraag naar goede koffie. We hebben daardoor veel meer koffieautomaten en koffie verkocht. Daarmee zijn we de coronaperiodes goed doorgekomen.”

Praktische workshop

In dezelfde periode besloten Karen en Paul zelfstandig als Welter door te gaan. “Omdat je het maar een keer goed kan doen hebben we alles tegen het licht gehouden en deskundig advies ingewonnen. De kleuren zijn veranderd, het interieur en de marketing. De website kwam daarna. Daar moest ik wat langer over nadenken. Want wat wilden we daar precies mee?”

Toevallig kwam de mailing van Economie071 in diezelfde periode voorbij. Paul bezocht een van de kennissessie van Economie071 en volgde een workshop van Alexis van Dam, docent marketing & sales en Dwayne van der Klugt projectleider van ‘Laat digitalisering voor je werken’. Beiden hadden een interessant verhaal vond Paul. “Alexis van Dam vertelt wat digital marketing voor jouw bedrijf kan betekenen. Ik vond dit heel verhelderend om te volgen. Hij vertelde over de performance van je website, je vindbaarheid en wat je met advertenties op sociale media en google kan bereiken. Ook liet hij zien welke tools handig zijn om te gebruiken. Heel praktisch allemaal.”

“Dwayne heeft een algemener verhaal over de kansen die digitalisering biedt, wat Economie071 doet. Daarnaast was het leuk om andere Oegstgeester ondernemers te ontmoeten, want er waren veel mensen op afgekomen.”

Met de tijd mee

En dat is maar goed ook, vindt Paul, want je kunt als ondernemer niet meer om digitalisering heen. “De verschuiving naar online-shoppen gaat door. Het mkb moet met de tijd mee. Als we dat niet doen zijn winkelstraten als de Kempenaerstraat over een tijdje verleden tijd. Vanuit die optiek vind ik het logisch dat overheden in zo’n digitaliseringsproject investeren. Zo kun je de middenstand een duwtje in de goede richting geven.”

Inmiddels heeft Paul op een rij hoe hij Welters website wil inrichten. “We willen de webwinkel fors uitbreiden. En we willen de mogelijkheid om blogs en banners te plaatsen zodat we aanbiedingen en specials onder de aandacht kunnen brengen. Dat kan op de huidige site allemaal niet en willen we nu wel goed gaan implementeren. Zo ook onze dienstverlening richting het lokale mkb. We willen hen, via onze website, koffie- en theeabonnementen gaan aanbieden. ”

Nieuwe webwinkel

Daarnaast gaan Karen en Paul een marketingkalender opstellen zodat ze via sociale media mensen kunnen attenderen op leuk acties in de winkel. “We verkopen nu een beetje online maar dat willen we met de nieuwe webwinkel gaan uitbreiden.” Onder andere door meer in te springen op speciale dagen. “Iets leuks voor secretaressedag, moederdag, sinterklaas. Met een goede site is dat allemaal mogelijk. Om dat soort acties onder de aandacht te brengen willen we ook actiever worden op sociale media. Daarvoor gaan we zelf een sociale mediakalender maken. We merken dat mensen het vaak heel leuk vinden om het verhaal achter onze bonbons en koffie en thee te horen. Dus die kalender komt wel vol.”

Bron: https://www.economie071.nl/digitalisering