Het Digitaliseringsoffensief loopt langzaam maar zeker op z’n eind. Aan het einde van dit jaar is het project, waaraan onder meer de gemeente Amsterdam, KplusV en MKB-Amsterdam meewerkten, afgelopen. Dat betekent: de balans opmaken! Wat is er bereikt? Waarom is dit programma zo belangrijk voor de Amsterdamse ondernemers en misschien wel de meest prangende vraag… komt er een vervolg? We bespraken het met Bas Beekman, programmamanager van StartupAmsterdam (gemeente Amsterdam).

StartupAmsterdam zet zich al acht jaar in om het ecosysteem voor techbedrijven in de stad te versterken. “Digitalisering en innovatie zijn belangrijk voor de Amsterdamse economie. Er liggen veel kansen voor ondernemers, maar je ziet vaak – en zeker bij de traditionele mkb’er – dat zij vaak niet voldoende weten wat er op hen afkomt en wat ze met daarmee moeten. De ontwikkelingen gaan dan ook snel, kijk maar naar artificial intelligence bijvoorbeeld. Maar ze hebben er wel mee te maken en ze kunnen er ook profijt van hebben! Dat was reden genoeg om het Digitaliseringsoffensief te starten”, zegt Bas. 

In de afgelopen jaren is er veel bereikt. “Het is een mooi programma geweest. We hebben veel ondernemers bereikt en veel maatwerk geleverd. “Het belangrijkste is misschien wel dat we met het Digitaliseringsoffensief hebben laten zien dat met heel weinig effort soms veel winst kan worden behaald. Er zijn talloze digitale tools waarmee ondernemers hun bedrijf net naar een nieuw plan kunnen tillen. Het is mooi om ze daarmee te helpen en te zien dat bedrijven er direct iets aan hebben.”

Breder verspreiden van innovatie over de stad

“Ik zou het logisch vinden om het programma een vervolg te geven”, vindt Bas dan ook. Op dit moment wordt er een nieuw plan geschreven voor het versterken van de Amsterdamse innovatie-economie. Die plannen zullen binnenkort ook door het college worden besproken. “Het komt nog steeds voor dat een ondernemer nog nooit van een tech-gigant als Molly of Adyen heeft gehoord. En het werkt natuurlijk ook de andere kant op: techbedrijven weten soms ook niet wat er in de uithoeken van de stad gebeurt. Daar is dus zeker nog winst op te behalen.” 

Het breder verspreiden van (digitale) innovatie over de stad is dus de focus van een mogelijk vervolg van het Digitaliseringsoffensief. Maar komt dat vervolg er ook? Blijf onze kanalen volgen voor de laatste updates!

Met het ‘Digitaal Product van de Maand’ wil het Digitaliseringsoffensief mkb-ondernemers inspireren en stimuleren in de digitale ontwikkeling.