Webinars & podcasts

Welkom op de webinar & podcast pagina

Op deze pagina vind je alle webinars die voor Het Digitaliseringsoffensief zijn ontwikkeld. Je vindt hier achtereenvolgend:

  1. Digital Marketing Webinars
  2. Webinars: Opkomende Technologie
  3. Webinars & Podcasts: Gebruik van Data in jouw bedrijf

digital visual

Webinars - Digital Marketing

Wil jij weten hoe digital marketing voor jouw bedrijf kan leiden tot extra omzet? Bekijk dat de webinarreeks van Alexis van Dam. Hij neemt je mee in de volgende onderwerpen:

  1. Online positionering van jouw merk en bedrijf
  2. Personal Branding op LinkedIn
  3. Vindbaarheid van je online website
  4. Adverteren
  5. Lead generation en online conversie
  6. Content marketing

Alexis van DamAlexis van Dam is docent Marketing & Sales aan de HvA 

Als oud ondernemer en Marketing & Sales specialist is het Alexis’ doel om het mkb in de regio Amsterdam bewust te maken van hun digitale groeimogelijkheden.

 

 

Digital Marketing Webinar 1: Online Positionering van jouw bedrijf
Digital Marketing Webinar 2: Personal Branding met LinkedIn
Digital Marketing Webinar 3: Vindbaarheid van jouw website
Digital Marketing Webinar 4: Online Adverteren
Digital Marketing Webinar 5: Lead Generation & Conversie Optimalisati
Digital Marketing Webinar 6: Content Marketing

Webinars - Opkomende technologie

In de reeks Opkomende technologie is de eerste webinar Robots in retail:

Robots zijn een opkomende technologie waarvan wordt verwacht dat zij de komende jaren in de retail voor veranderingen gaan zorgen. Het Service Robotics Lab van de HvA wil retailers helpen bij het verschaffen van nieuwe inzichten in de toegevoegde waarde van robots voor hun winkel. In de presentatie worden resultaten van de ShoppingTomorrow expertgroep Robots in Retail besproken, komen recente consumentenonderzoeken aan bod en worden er ervaringen gedeeld met de inzet van robots in winkels.

 

 TibertTibert Verhagen is als lector Emerging Technology for Business

Tibert Verhagen is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam actief waar hij onderzoek doet naar opkomende digitale technologie. Met zijn onderzoek bedient hij de praktijk, het onderwijs en de wetenschap. Hij publiceert veelvuldig in academische journals en in vakbladen. Naast onderzoek heeft Tibert ruime onderwijservaring en ervaring in het bedrijfsleven. 

 

 

Webinar: Robots in retail

Webinars & Podcasts - Gebruik van data in jouw bedrijf

Wil jij weten hoe jij data optimaal kan inzetten voor jouw bedrijf? Kijk dan naar deze webinars of luister naar de podcasts van de Dataloog over datagedreven ondernemen.

JurjenJurjen Helmus is docent en senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam

Jurjen Helmus is senior onderzoeker bij het e-mobility programma van de Hogeschool van Amsterdam. In dit kader doet hij zijn PhD bij de UvA op het kruisvlak van big data & simulatiemodellen & complex systems. Jurjen coördineert de minor Data Science a/d HvA. En hij is producer van de Dataloog podcast.

Webinar: Transformeren naar een datagedreven onderneming, hoe doe je dat?
Podcast: Een toekomstverkenning van AI

We hebben het in de Dataloog veel gehad over het NU, over de tools die data scientists nu kunnen gebruiken, over mooie cases die we NU in NL zien ontwikkelen. We hebben eigenlijk nog weinig gesproken over waar algoritmes zich naar toe ontwikkelen. De meeste van onze luisteraars hebben de cassette tapes net wel of net niet meegemaakt maar zijn onderhand nu zeker tech-savvy. Maar de volgende generatie, hoe staat het daarmee?

Wat gaan zij meemaken aan ontwikkelingen op het gebied van 
kunstmatige Intelligentie? De Nederlandse AI coalitie (NLAIC) wil in een serie podcasts de maatschappelijke impact van AI dichtbij brengen. Dat kunnen niet doen zonder te kijken naar de toekomst en ons dan af te vragen wat dat voor ons nu betekent. 

In deze uitzending gaan we met met niemand minder dan prof Maarten Steinbuch praten over de ontwikkeling van AI de komende jaren. We  beginnen met het nu gaan dan snel over naar de verwachtingen die hij heeft over de verre toekomst en tot slot kijken we naar de gevolgen van de toekomst voor ons nu.

Podcast: HEMA Master data management en human intelligence

De HEMA kennen de meeste mensen als de oerhollandse winkel met de tompoezen.  Sinds  3 jaar trekt Bas Karsemeijer de digitale transformatie bij HEMA. Hij en zijn team vertalen inzichten uit data naar de fysieke winkel en online. In 3 jaar heeft Bas inhaalslag gemaakt in de organisatie wat geleid heeft tot nu een nominatie van de Customer Data Award 2021. Dat komt niet alleen voor Business intelligence en Artificial Intelligence maar vooral ook door Human Intelligence te gebruiken naast de data. 

Bas deelt in deze podcast zijn rijke ervaring van 3 jaar tijd. We praten over  het verkrijgen van speelruimte van  de board, zonder dat er resultaten verwacht worden. We onderzoeken de data maturity van de organisatie in de winkel, online en in de supply chain. We leren of en hoe je een algoritme voor een product over meerdere filialen kunt deployen. En we praten over de selectie van een technology stack, het data lake aka Data Candy Land. 

Podcast: De routekaart naar datagedreven werken

Datagedreven werken het klinkt zo logisch en eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstig. Want wat is dan datagedreven werken, en wanneer doe je het nu wel of nu niet, en hoe zorg je voor support van ICT en directie? 
Marielle Hulsegge van Native consulting ondersteunt Meierijstad met het opzetten van Datagedreven werken binnen de gemeente. Zij heeft een routekaart ontwikkeld waarin sporen van (i) leiderschap & cultuur (ii) organisatie & governance, (iii) mens & lerend vermogen (iv) ICT  & Techniek (v) privacy beveiliging en ethiek.

Samen met Willem van den Heuvel - directeur bedrijfsvoering van  Meierijstad - lopen we de rute langs die de organisatie heeft afgelegd. En we kijken naar wat er nog komen gaat. 

Kortom een aanrader voor iedere organisatie die datagedreven wil werken.  

Podcast: Remy Gieling – De Groeikansen van AI

Net als met de komst van het internet, staan we opnieuw aan de vooravond van een grote technologische revolutie. ‘Ontdek de groeikansen van AI’ vertelt in begrijpelijke taal over kansen en bedreigingen van AI. Aan de hand van praktische voorbeelden weet je razendsnel wat AI is en kan, hoe je met AI moet beginnen en hoe je het inzet voor bedrijfsgroei.

Remy Gieling (32) was hoofdredacteur van vakmedia MT/Sprout en initiator van de toonaangevende wekelijkse nieuwsbrief over kunstmatige intelligentie op ai.nl. Daarnaast is hij host van diverse podcasts, staat hij regelmatig op zakelijke podia als spreker, dagvoorzitter en is hij commentator voor tv, radio en kant.

Podcast: Spelen met het sociale algoritme

We maken met elkaar steeds meer gebruik van social media. Hiermee hebben we inzicht in wat er om ons heen gebeurd op een manier die tot voor kort onmogelijk was. Om de ervoor te zorgen dat we niet overspoeld worden met informatie die ons niet interesseert maakt een platform gebruik van algoritmes. In deze uitzending vragen we ons af hoe deze algoritmes werken. En als je weet hoe ze werken, kun je daar dan mee spelen? En kun je dan ook winnen of verliezen. Deze Dataloog uitzending is de eerste in een serie die we speciaal voor de Nederlandse AI coalitie maken.

Podcast: Hoe machine learning de Formule1-kijkervaring versterkt

In de Formule1 nemen 20 coureurs het op 21 verschillende circuits tegen elkaar op. Met snelheden van meer dan 370 kilometer per uur en krachten van meer dan 5G is dit een sport van uitersten. Dat de sport high-tech is, bewijst de hoeveelheid data die er tijdens een race wordt gegenereerd, meer dan 1 miljoen datapunten per seconde.

In deze uitzending praten we met Luuk Figdor, data scientist bij het Professional Services team van Amazon Web Services. Sinds het vorige seizoen levert Amazon Web Services met slimme inzichten met machine learning namelijk een bijdrage aan de kijkervaring tijdens de races. En dat is geen eenvoudige klus. Aan de hand van verschillende voorbeelden leer je hoe machine learning modellen meerwaarde geven aan het kijken van een Formule 1 wedstrijd. Met verschillende graphics in beeld maakt AWS tijdens een race de “battles” tussen de coureurs tastbaar. Wat is de kans dat de pitstrategie van de ene coureur beter uitpakt dan de strategie van de ander? Wat is de kans dat een coureur met nieuwere banden toch nog de nummer 1 positie overneemt?

Podcast: Datagedreven Fraude bestrijding bij de FIOD

Criminelen die geld witwassen. Mensen die zich verrijken ten koste van óns belastinggeld. Óf bedrijven die hun werknemers of leveranciers schaden door faillissementsfraude. Er is altijd iemand de dupe en fraude kent vele gezichten. Komt in het groot en klein voor én in alle lagen van de bevolking.

Fraude bestrijden is dan ook van groot financieel én maatschappelijk belang en dat doet de FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst. De FIOD ontwikkelt echter geen modellen die mensen veroordelen. Modellen zijn echt gericht om rechercheurs te helpen om tot de juiste informatie te komen. Naast de traditionele fiscale, financiële en economische onderzoeken, waaronder complexe faillissementsfraude, zijn witwasbestrijding en corruptiebestrijding terreinen waar de Fiod meer op inzet. Daarnaast is er toenemende aandacht voor de aanpak van terrorismefinanciering, cyberfraude en ondermijning. De FIOD maakt gebruik van digitale middelen en zet moderne technologieën in. Ook wordt steeds meer opgetreden en gehandeld in internationale context. We praten in deze Dataloog met Martijn van Leeuwen, Tech lead bij de afdeling CoDE (center of Data Expertise).

Webinar Business Intelligence: hoe zet je data om in informatie?

Hoe gaat data jou helpen om beter te ondernemen? Hoe verbeter jij je bedrijfsvoering door de inzet van data? In dit webinar krijg je tips en tricks over hoe jij aan de slag kunt met beschikbare data, deze kunt omzetten in relevante inzichten om daar vervolgens betere bedrijfsbeslissingen mee te nemen.

Afoto Alexander van Nieuwstadtlexander van Nieuwstadt is lecturer International Macroeconomics

Alexander van Nieuwstadt doceert tevens Statistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij kent de ins en outs van ondernemen uit eigen ervaring en geeft beleidsadviezen op het gebied van belastingen.,

 

Kees van MontfortKees van Montfort is Associate Professor Data Science in Finance & Accounting

Kees van Montfort is (onder andere) Associate Professor Data Science in Finance & Accounting en verbonden aan het Centre for Financial Innovation van de Hogeschool van Amsterdam. Hij verricht toegepast wetenschappelijk onderzoek en verzorgt trainingen met betrekking tot de toepassing van nieuwe digitale technologieën in finance, controlling, accountancy en tax.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Gin3C--r8G8