Het is dan toch echt zover: het Digitaliseringsoffensief is ten einde. Drie jaar geleden hebben de gemeente Amsterdam, MKB-Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en Ready to Scale de handen ineengeslagen met maar één doel: ondernemers helpen om hun bedrijf te laten groeien door middel van digitalisering. Wat is er de afgelopen jaren allemaal gebeurd? Welke stappen hebben deze ondernemers genomen? Wij hebben het voor je samengevat in een mooie terugblik.


“Betrokken raken bij het Digitaliseringsoffensief betekent dat je de kansen verzilvert die digitalisering biedt. Dat betekent soms meer werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf”, stelt Dwayne van der Klugt, projectleider van het offensief. Hij ziet dat daarin grote stappen zijn gemaakt: “In 2019 was digitalisering voornamelijk een containerbegrip voor veel ondernemers, zij wisten niet helemaal wat ze ermee aan moesten. Nu zien ze welke kansen er zijn, welke bedreigingen digitalisering kan hebben en hoe ze daarmee om moeten gaan. Die beweging hebben we met het Digitaliseringsoffensief kunnen bereiken.”


Communicatiemanager Marcia Appels ziet dat het Digitaliseringsoffensief voor veel ondernemers het eerste zetje gaf richting digitalisering: “Je ziet dat ondernemers hierdoor zijn gaan oriënteren, zich afvragen ‘wat past bij mij en mijn bedrijf’?” Het project is volgens haar ook een goede manier geweest om kennis te maken met alles wat er mogelijk is op gebied van digitalisering: “Je krijgt heel veel voorbeelden te zien en uiteindelijk kies je dan wat het beste bij je bedrijf past.” 

Zichtbaarheid: van workshop ChatGPT tot het Digitaal Product van de Maand

Kennismaken met digitalisering en de mogelijkheden op dat vlak deden veel ondernemers onder meer bij de workshops die regelmatig in de Amsterdamse Oranjekerk werken georganiseerd: van de razend populaire workshop over ChatGPT tot het verbeteren van de online vindbaarheid van je bedrijf, allerlei onderwerpen kwamen de afgelopen jaren voorbij. Genoeg informatie waarmee ondernemers zich in het digitale veld konden oriënteren dus.


En dat wordt bevestigd wanneer ondernemers zelf aan het woord komen! Eén ondernemer zegt na afloop van een workshop: “Je ziet hoe andere ondernemers net als jij de worsteling aangaan met dit soort onderwerpen.” “Je krijgt altijd waardevolle tips and tricks, inside informatie waar je zelf nooit aan had gedacht”, voegt een andere aanwezige toe. 

Ook het introduceren van het Digitaal Product van de Maand is een mooie mijlpaal in het project. Om de maand werd een selectie van de mooiste digitale producten genomineerd, waarop jij als volger van het Digitaliseringsoffensief kon stemmen. Marcia: “Dit was de kans om ondernemers een podium te geven met hun digitale product, iedereen vindt het bovendien leuk om z’n stem uit te brengen.” Ze voegt toe: “Bij de prijsuitreiking zag je ook dat aanbieders van die producten in contact kwamen met aanwezige mkb’ers.” Niet alleen leuk dus, maar ook nog eens een nuttige verkiezing!

Uitdagingen

Het project heeft in de loop der jaren ook de nodige uitdagingen gekend. Zo zorgde de coronacrisis ervoor dat fysieke bijeenkomsten niet konden worden georganiseerd. Maar geheel in de ondernemersgeest is daar snel op bijgestuurd, legt Marcia uit. “Er is een reeks online webinars gemaakt en deze is nog steeds op de site van het Digitaliseringsoffensief te zien!” 

Hoe nu verder?

Het Digitaliseringsoffensief mag voor nu dan afgelopen zijn, dat betekent allerminst dat het werk erop zit. Een vervolg van het project zit dan ook in de pijplijn. Dwayne: “Met de partners van het programma zijn we nu bezig met een verlenging tot eind 2026.” Ondernemers die daar wel oren naar hebben kunnen zich alvast aanmelden op de site van het Digitaliseringsoffensief. En hoe het dan verdergaat? Stay tuned…