Investeren in digitalisering is voor veel ondernemers spannend omdat de vraag altijd is of het leidt tot het gewenste effect. Komen er echt meer bezoekers naar mijn website? Gaat mijn digitale veiligheid echt omhoog? Bespaar ik echt tijd en geld als ik mijn administratie automatiseer?
Om die drempel te verlagen komt het Digitaliseringsoffensief op 27 januari 2025 met een voucherregeling. Deze regeling biedt ondernemers een bijdrage tot 25% van de gemaakte kosten tot een maximumbedrag van € 1.000.
Op 27 januari 12.00u kun je via DEZE LINK jouw aanvraag indienen.
Waar kun je de voucher voor gebruiken?
De voucher is bedoeld om bij te dragen aan de digitalisering van jouw bedrijf. Ter illustratie vind je hieronder een aantal voorbeelden:
- Opzet of verbetering website en/of webshop
- Effectief gebruikmaken van bestaande online shops zoals Marktplaats/Facebook/Google/Instagram etc.
- Aanschaf van een online boekings- of reserveringssysteem
- Koppeling webshop aan voorraadadministratie/management
- Online leveren van diensten
- Installatie chatbot voor klantenservice
- Inzet artificial intelligence voor beter bedienen van klanten
- Ontwikkeling van een app
- Databeveiliging en cybersecurity
- Digital twinning
Kosten met slechts een tijdelijk of beperkt effect, komen niet in aanmerking. Denk daarbij aan budget voor online advertising of de aanschaf van hardware zoals computers of smartphones.
Voorwaarden voucherregeling
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
- Uw onderneming staat ingeschreven in de gemeente Amsterdam.
- Uw onderneming heeft maximaal 50 fte in dienst.
- U ontvangt 25% van de gemaakte kosten terug, tot een maximum van € 1.000. Ter illustratie: Wanneer u een nieuwe website laat ontwikkelen voor € 2.000 excl. btw kunnen wij € 500 bijdragen.
- De activiteiten inclusief facturering dienen uiterlijk 5 maanden na de aanvraag te zijn uitgevoerd of uiterlijk 31 juli 2027 indien die datum minder dan 5 maanden in de toekomst ligt.
- Enkel kosten gemaakt na de toekenning van een digitaliseringsvoucher komen in aanmerking. Eerder gemaakte kosten zijn uitgesloten.
- Per bedrijf wordt maximaal één voucher per kalenderjaar toegekend en maximaal 2 in totaal.
- Inkoop van digitaliseringsdiensten bij een leverancier die in de gemeente gevestigd is, tenzij er beargumenteerd wordt waarom dit niet mogelijk is. Dit kan zijn doordat er unieke diensten worden geleverd of omdat u al jaren met deze partner samenwerkt.
- De activiteiten komen uitsluitend voor een voucher in aanmerking als:
- In de aanvraag aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de digitalisering van uw bedrijfsactiviteiten- of processen.
- In de aanvraag aannemelijk wordt gemaakt dat zowel de planning als de te verwachten resultaten realistisch en haalbaar zijn.
- U gaat akkoord met de voorwaarde dat wij uw bedrijf mogelijk en altijd in overleg uitlichten in de marketingcampagne van ‘Het Digitaliseringsoffensief’.
Wat dient u aan te leveren?
In het aanmeldformulier dient u kort de volgende vragen te beantwoorden:
- Gegevens onderneming (bedrijfsnaam, vestigingsplaats, kvk-nummer, aantal fte, IBAN).
- Doel van het digitaliseringstraject waarbij u aannemelijk maakt dat de activiteiten langdurig bijdragen aan de digitalisering van uw bedrijfsactiviteiten- of processen.
- Totaal aangevraagd bedrag.
- Planning van de activiteiten.
- Gegevens leverancier (bedrijfsnaam, vestigingsplaats, kvk-nummer).
- Als de leverancier niet uit de gemeente komt, dient u te beargumenteren waarom u geen gebruik kunt maken van een leverancier uit de regio.
- Een marktconforme offerte van de leverancier met een beschrijving van de activiteiten, aansluitend op het doel van uw digitaliseringstraject.
- Verklaring de-minimissteun. Hiermee geeft u aan dat u in de afgelopen jaren niet meer dan € 200.000 aan subsidies heeft ontvangen. Voor meer informatie klik hier.
Hoe vindt de beoordeling plaats?
De aanvragen worden gecategoriseerd op basis van de omvang in FTE van het mkb-bedrijf. Per categorie zijn er een vooraf bepaald aantal vouchers beschikbaar. Vouchers worden per categorie verdeeld aan de hand van het ‘first come, first served’ principe.
Nadat alle vouchers van een specifieke ronde zijn vergeven, worden de aanvragen die later binnen zijn gekomen niet meer beoordeeld. Ondernemers die in een nieuwe ronde mee willen doen, dienen zich dan opnieuw aan te melden.
De beoordeling vindt in principe plaats binnen tien werkdagen, maar Stichting Ready to Scale heeft het recht hiervan af te wijken.
De voucher wordt uitgegeven door Stichting Ready to Scale, een onafhankelijke stichting. KplusV voert diensten voor de stichting uit en mag als contactpersoon namens de stichting optreden.
De beoordeling van de aanvragen wordt gedaan door een onafhankelijke beoordelingscommissie van Stichting Ready to Scale. De commissie heeft het volledige en zelfstandige recht om aanvragen toe te kennen en af te wijzen.
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
Hoe vindt de afhandeling en betaling plaats?
Als uw voucheraanvraag is goedgekeurd ontvangt u hiervan een bericht van Stichting Ready to Scale.
Vervolgens gaat u met uw leverancier aan de slag met het digitaliseringstraject.
Na afronding betaalt u zelf de volledige factuur aan de leverancier.
Vervolgens stuurt u de officiële factuur en het betalingsbewijs aan Stichting Ready to Scale via een portal.
De toetsingscommissie controleert binnen tien werkdagen of de overeengekomen werkzaamheden volgens offerte zijn uitgevoerd.
Wanneer aan de voorwaarden is voldaan zal de betaling van het voucherbedrag (25% van de daadwerkelijke factuur) in gang worden gezet. Dit gebeurt binnen tien werkdagen, maar Stichting Ready to Scale heeft het recht hiervan af te wijken (bijvoorbeeld i.v.m vakanties).
Bij onduidelijkheden wordt contact met de aanvrager opgenomen.
De voucher kan worden teruggevorderd indien de activiteiten niet binnen de gestelde termijn plaatsvinden, niet met de aanvraag overeenkomen of als er sprake is van fraude.