Nu het Digitaliseringsoffensief dan toch echt op z’n einde loopt is het tijd om de balans op te maken. Door middel van een 1-meting heeft de Hogeschool van Amsterdam in kaart gebracht welke stappen ondernemers die in aanraking zijn geweest met het offensief de afgelopen jaren hebben gemaakt op digitaal vlak, en hoe digitalisering hun bedrijf heeft geholpen. Onderzoeker Iris Hagemans voerde dit onderzoek uit.
Iris’ eerste en belangrijkste conclusie: “Ondernemers die op welke manier dan ook kennis hebben gemaakt met het Digitaliseringsoffensief hebben flinke stappen gezet op digitaliseringsvlak. We hebben gemerkt dat zij de ambitie hadden en hebben om daarmee aan de slag te gaan.” KplusV-projectleider Dwayne van der Klugt vult aan: “We zien dat 61 procent van de groep ondernemers die in aanraking kwam met het Digitaliseringsoffensief minimaal één nieuwe digitale tool is gaan gebruiken
De stappen die ondernemers hebben gemaakt concentreren zich voornamelijk op marketing en communicatie. Vooral tools voor het inzetten en monitoren van social media-uitingen waren populair. Veel ondernemers gingen aan de slag met meten hoeveel interactie hun posts genereert, hoe vaak berichten worden bekeken en hoe deze berichten presteerden ten opzichte van uitingen van concurrenten. Met name tools als SEO en SEA (waarmee de online vindbaarheid van je bedrijf of product wordt gemeten) en Google Analytics (waarmee de prestaties van posts en uitingen worden gemeten) zijn in gebruik genomen door ondernemers. De groep die met dergelijke tools aan de slag ging geeft ook aan ambities te hebben om hier verder in te groeien.