Waarom het Digitaliseringsoffensief voor de gemeente Amsterdam een belangrijk initiatief is om lokale ondernemers te ondersteunen in hun digitale transformatie. De gemeente Amsterdam werkt samen met stichting Ready to Scale om ondernemers te ondersteunen aan te haken bij het snelle tempo van digitalisering. ‘Digitaal’ is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving, en onze economie. Van kunstmatige intelligentie tot cloudoplossingen en automatisering, de technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Dit creëert enorme kansen voor ondernemers en de stad, maar het kan ook een uitdaging zijn, juist voor het midden- en kleinbedrijf (mkb).
Waarom is het voor de gemeente belangrijk om een ondersteunende rol te spelen in de digitalisering van de lokale economie?
In een tijd waarin technologie een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven, moeten bedrijven meegaan met de digitale veranderingen om hun concurrentiepositie te behouden. Vooral voor het mkb, de ruggengraat van de Amsterdamse economie, is het essentieel om niet achter te blijven. Toch beschikken niet alle ondernemers over de kennis, middelen of tijd om digitalisering zelf op te pakken. Dit is waar de gemeente Amsterdam met initiatieven zoals het Digitaliseringsoffensief het verschil maakt.
Door ondernemers in de stad praktische en relevante ondersteuning te bieden via workshops, coachgesprekken en digitaliseringsvouchers, zorgt de gemeente ervoor dat zij zich kunnen aanpassen aan de nieuwe eisen van de markt. Ook wil de gemeente deze stimuleringsmogelijkheden voor alle ondernemers in de stad beschikbaar maken, dus zal er extra veel moeite gestoken in het bereiken van ondernemers in Nieuw-west, Noord en Zuidoost.
“Het Digitaliseringsoffensief is een unieke kans voor Amsterdamse ondernemers om de vruchten te plukken van de digitale transformatie. Met het belang van mkb-ondernemers als uitgangspunt, creëren we een stevige basis voor innovatie en groei, zodat elke ondernemer in onze stad de middelen heeft om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden.” – Linea Bingel, gemeente Amsterdam
De focus voor de komende jaren ligt op het verder betrekken van de Amsterdamse ondernemer bij dit onderwerp. Dit begint met actieve bewustwording creëren door te laten zien welke uitdagingen en kansen bij digitalisering komen kijken. Door concrete voorbeelden en succesverhalen van lokale bedrijven te delen wordt duidelijk dat digitalisering niet alleen een theoretisch concept is, maar een praktisch instrument voor innovatie en efficiëntie.
Daarnaast ligt de focus op het verbinden van het Digitaliseringsoffensief met nationale en internationale initiatieven, wat de effectiviteit zal vergroten. Maatschappelijke onderwerpen zoals digitalisering zijn geen lokale onderwerpen, maar van (inter-)nationaal belang en eisen een bijbehorende draagvlak en belangstelling. Het Digitaliseringsoffensief is dan ook een belangrijk onderdeel van de bredere strategie om de Amsterdamse economie toekomstbestendig te maken, waarin ondernemers kunnen blijven floreren. Met ons ondernemersklimaat als koploper op nationaal en internationaal niveau.